Etter en del forarbeid ble det den 14. august 1978 nedsatt ei nemnd som skulle arbeide med to saker, emblem for Vestnes kommune og ordførerkjede.
- - - - (Om arbeidet med kommunevåpenet).
Samtidig har en også arbeidet med den andre oppgaven, nemlig å få til et ordførerkjede. I formannskapsvedtak 15. januar 1979 står det: “Etter at emblemet for kommunen er vedteke, vert Leif Lindin saman med Jarle Skuseth engasjert til å kome med framlegg til ordførarkjede”.
Ordførerkjedet er et vakkert og gedigent utført stykke håndverkskunst, og den håndverksmessige utførelsen er gullsmed Leif Lindin mester for. Lindin tok svennebrev i gullsmedfaget allerede i 1950, etter fem års læretid i faget. Hans arbeidsplass har i alle år vært hos gullsmed Stamnæss i Ålesund, like fram til at han for få år siden begynte for seg selv i Vestnes. Fortsatt arbeider Lindin etter bestilling fra Ålesund, og den mengde sølv som han har gitt form til, kan i årets løp komme opp i 20-30 kilo. Altså: Det var en dyktig og erfaren håndverkskunstner som fikk det håndverksmessige oppdraget.
Ideen bak kjedets form og oppbygging er Jarle Skuseths verk. Han arbeidet ut fra at motivene i kjedet skulle knytte bygdene i nåtid og fortid sammen.
Firkantene i kjedet kaller kunstneren for “aktivitetsplater”, de er alle aktiviteter i nåtid og fortid. Alle de runde platene er bumerker fra gårder i Vestnes kommune, som Jarle Skuseth har funnet fram til på forskjellig måte. Han har vært på Romsdalsmuseet, han har lest i Tresfjordboka, snakket med Olav Rekdal, Agnes Kjøpstad og flere med. Alle skolekretsene er representert blant disse bumerkene.
Foran, midt på kjedet, ser vi at gamlebrua som ble bygd i 1844 på en fin måte binder kjedet til kommunevåpenet. Våpenmotivet er noe for seg selv, ulikt andre godkjente våpenmotiv. Derfor vil det alltid bo i oss at merket tilhører Vestnes, og vår kommune alene.
Så over til de forskjellige elementene i kjedet:
- Vi ser kvernhuset, et motiv som tidligere ordfører Peder B. Hjelvik gjerne ville ha med. Vi vet at det å skaffe mat i tidligere tider var det viktigste målet. Det livgivende kornet ble foredlet til mat i de mange kvernhusene. Kvernhuset symboliserer derfor jordbruk og enkel industri, slit og strev, men også glede og liv.
- Vi ser den gamle Tresfjord kirke, også kalt “Vestnes domkirke”. En aktivitetsplate som symboliserer kirke og kultur.
- Vi ser båtmotivet som er et bilde på den moderne skipsindustri. Vi vet at skipsindustrien har dype røtter i Vestnes, og derfor har kunstneren valgt å vise at vi følger med i tiden; moderne båtform i moderne flytedokk.
- Fiolinmerket står for det rike musikklivet i Vestnes kommune. I alle deler av kommunen har musikk og sang vært dyrket til alle tider, og både før og nå på et høyt nivå. Når fiolinen er valgt, kan det vel være at det er fordi fiolinen framfor noe annet instrument symboliserer tradisjon. Kanskje hadde kunstneren også i minne kunstner- og musikkslektene i Tresfjord som har betydd så mye for musikklivet både her i bygdene og i landet ellers.
- Symaskinen symboliserer konfeksjonsindustrien, som har vert en viktig levevei i kommunen her. Fra Vikebukt i øst til Rekdal i Vest har det vært store og små konfeksjonsbedrifter. Fortsatt er denne industrigrenen virksom her, om enn ikke i same målestokk som før.
- Neste plate er et hjerte. Ja, det kan jo symbolisere så mangt, men jeg tror nok at omsorgsfunksjonen er tilgodesett her. Vestnes har mange helseinstitusjoner, og selv om arbeidet på slike institusjoner ikke lenger er å sammenligne med et kall, så tro jeg nok at de som arbeider der har, og må ha, en kjærlighet med seg i arbeidet som få andre arbeidsplasser forlanger.
- Mellom hjertet og kommunevåpenet ser vi en rund plate som ikke er et bumerke. Dette har kunstneren tatt med fordi det var det aller første utkastet til hans våpenmotiv for Vestnes. - - - Dette motivet symboliserte for Jarle Skuseth alt som står for livet i dypere mening: Planter og vekst. Merket ble aldri godkjent som våpenmotiv, tvert i mot, det ble forkastet som ubrukelig. Her, som bindeledd mellom kjedet og det lille våpenskjoldet bak, her kunne det være, og her er det med som et kjærlig minne fra arbeidets begynnelse for lenge siden.
- Neste plate er en sag. Saga symboliserer sagbruk og skogbruk som viktige næringsveier i kommunen, og får oss også til å tenke på det store arbeidet som er blitt gjort når det gjelder skogreising.
- Det neste merket er en plog, en gammeldags plog. Også et forståelig symbol. Et symbol på jordbruket før og nå, alltid det viktigste i kommunen.
- Nå kommer en rund plate som ikke er noe bumerke, men som i stedet er et aktivitetsmerke. Man ville da symbolisere jordbruket sterkere, tror jeg, og valgte da å gjøre det på denne måten. Dette aktivitetsmerket er tegnet av Leif Lindin.
- Vi kommer nå til en firkant med motiv fra idrett. Det har vært, og er fortsatt, stor interesse for idrett i Vestnes. Det er for det meste masseidrett til glede for de mange. Men også på topp-plan har Vestnes vært representert, og er det fremdeles.
- På neste firkant ser vi et naust og en liten båt. Vi vet at fjorden alltid har vært et spiskammer for folk langs kysten, slik også i Vestnes, en god attåtnæring. Men også rekreasjon og hobby er det lille naustet og båten et bilde på.
- Den siste firkanten symboliserer glede og adspredelse. Vi ser to bunadkledte ungdommer i folkeviseleik. Dette er en form for kultur med lange tradisjoner i bygdene her omkring.
Alle disse motiv er laget av plater i sølv, som er loddet fast på en underlagsplate. Så ble motivene blankpolert, mens underlagsplata ble oksydert, slik at den er mørk. På den måten kommer alle figurene fram i relieff, og det blir en fin kontrastvirkning mellom lyst og mørkt. - - -
Det har vært arbeidet på spreng for å få ordførerkjedet ferdig. Vi skal huske at det er bare en måned siden kommunestyret gjorde vedtak om kommunevåpen. På spørsmål om arbeidet har vært anstrengende, svarte gullsmed Leif Lindin: “Det er mange netter i en uke!” 130 timer har Lindin brukt på dette kunstverket, men han sier at det har nok vært arbeidet på det mye lenger i fantasien. Han fortalte videre at det har vært spesielt inspirerende å kunne arbeide med alle berørte parter på same sted. Det er en viktig forutsetning for et godt resultat at det er god og nær kontakt mellom kunstner og håndverksmessig utøver. Lindin mente at Vestnes kommune hadde fått noe unikt, da pekte han på oppbyggingen av kjedet, og symbolikken i det. Han nevnte også dette at vårt kjede har en “rygg”, noe som ikke er vanlig.
Vi er ved veis ende med et arbeid som har engasjert mange. Men, uten at vi hadde hatt disse to fine kunstnere i kommunen, tror jeg at vi hadde støtt på en rekke problemer som vi nå er blitt spart for. Vestnes kommune har fått et ordførerkjede som vi med rette kan være stolt av.